La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, anuncia noves mesures que inclouran una moderació de la massa salarial directiva, una re-avaluació dels llocs de treball i la integració del personal fora conveni

Aquest matí s’ha celebrat la reunió del consell d’administració de les empreses de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), companyia metropolitana de prop de 8.000 treballadors. En aquest marc, la regidora de mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha comparegut davant dels diversos membres del consell per tal de manifestar l’aposta per potenciar una empresa pública que presta un servei de primera necessitat per la ciutadania, com és el de garantir el dret a la mobilitat. TMB està treballant per a l’ampliació de la xarxa de metro i la reestructuració i reconversió ambiental de la xarxa d’autobusos, a més de vetllar per la renovació i millora dels actius, en la qual el 2016 va invertir 87 milions d’euros (un 90% més que al 2015 i un 250% més que el 2014). Aquest any continua l’aposta per rejovenir les flotes, assegurar el bon funcionament de les xarxes, millorar-ne l’eficiència energètica i en definitiva, garantir una qualitat sostinguda del servei de transport.

La presidenta de TMB ha subratllat l’aposta del Govern municipal per avançar en temes de transparència i bon govern en aquesta empresa, de manera independent de la Llei de Transparència, i com a principi rector d’un nou model de governança de l’empresa. TMB és una empresa oberta a suggeriments de millora per part de la societat civil i els ciutadans, així com dels grups metropolitans. En aquest sentit, Vidal ha afirmat que es treballa de manera conjunta amb l’Agència de la Transparència de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per seguir millorant en aquest àmbit i ha anunciat l’elaboració de noves mesures en matèria de transparència i bon govern:

Pla recursos humans que contempli:

– Moderació de la massa salarial directiva: des de l’inici de mandat s’han aplicat reduccions significatives, entre elles la baixada d’un 40% del sou del conseller delegat i altres disminucions en els sous dels nous membres que s’han incorporat. Es fixa l’objectiu d’arribar a una disminució a l’entorn del 10% de la massa salarial directiva abans de 2 anys.
– Reavaluació dels llocs de treball del personal directiu: anàlisi que es durà a terme amb l’objectiu de millorar l’eficiència i l’eficàcia de l’empresa.
– Integració del personal fora de conveni: es fixa l’objectiu d’entrar progressivament tot el personal a dins de l’estructura de l’empresa, amb el compromís que restin el mínim possible de treballadors fora de conveni abans de 2 anys.

Millora de la informació pública i compromís amb la transparència:

– Publicació contínua: Es realitzarà una actualització trimestral de totes les dades publicades a la web de TMB en base a la Llei de Transparència (publicitat activa) per tal d’incloure totes les variacions que es registrin així com també de les dades obertes de la companyia.

Avaluació externa:

– Auditoria sobre transparència: Es demanarà a l’Agència de la Transparència de l’AMB que amb la col•laboració de responsables en l’àmbit de la transparència i bones pràctiques de l’Ajuntament de Barcelona i d’altres experts, es formuli una auditoria detallada de les actuacions fetes per TMB en relació a la totalitat de les peticions d’accés a la informació i publicitat activa que se li han formulat durant aquests darrers mesos i el grau de compliment de la Llei de Transparència, i, en el seu cas, que es facin les recomanacions de millora que corresponguin aplicar en aquest àmbit.

Compromís amb la millora de l’empresa

Durant el consell d’administració l’empresa també ha donat compte de les diferents mesures en matèria de transparència i gestió del personal que s’han dut a terme des de l’inici del mandat, entre elles:

– Comunicació del sou del conseller delegat (agost 2015).
– Creació del portal de transparència. Publicació sous per franges salarials de tots els treballadors de l’empresa (març 2016). Especificació de sous per categories i grups professionals.
– Publicació nominal de les retribucions dels membres del consell de direcció (agost 2016).
– Publicació de totes les licitacions i contractacions externes que realitza la companyia (març 2016). S’hi inclouen totes les compres que realitza l’empresa a partir de l’import d’un euro (gener 2017).

A dia d’avui, TMB està donant compliment a les diferents resolucions dictades per la Comissió de Garantia del dret d’accés a la informació pública (GAIP) i ha donat resposta a 80 demandes de transparència en temps i forma. La necessitat de compatibilitzar el dret d’accés a la informació i publicitat activa amb la Llei de Protecció de Dades, està requerint d’un assessorament continuat a nivell jurídic i d’una interlocució permanent amb l’Agència de la Transparència a l’AMB i d’altres actors, per rebre les indicacions corresponents, sobre com aplicar la legislació en matèria de transparència.

Bona valoració de la ciutadania

L’opinió dels usuaris dels transports públics que gestiona TMB és molt favorable i arriba al nivell més alt dels últims deu anys, en el cas dels autobusos, i molt a prop del més alt en el cas del metro, assolint nivells màxims i puntuacions de notable en ambdós casos.

Així es desprèn de l’estudi anual de satisfacció corresponent al 2016, on els autobusos obtenen una puntuació de 7,60 sobre 10 en satisfacció global (8 centèsimes més que el 2015), registrant els màxims nivells de satisfacció des de l’inici de la sèrie, el 2007. Per tipus de servei, els usuaris de les línies d’altes prestacions (nova xarxa de bus) les puntuen amb un 8 i els de les línies convencionals amb un 7.

Pel que fa a la xarxa de metro, els usuaris li donen una puntuació mitjana de 7,50 sobre 10,4 centèsimes més que l’any anterior. Aquesta nota és la segona més alta de la sèrie iniciada el 2007, només dues centèsimes per sota del 7,52 obtingut el 2013.