L’Ajuntament, el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya signen una moció que es farà arribar a tots els consistoris

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; la vicepresidenta de l’Associació Catalana de Municipis, Rosa M. Perelló, i la de la Federació de Municipis de Catalunya, Laura Campos, han signat aquest dilluns un manifest conjunt per reclamar a l’Estat les inversions pendents per posar al dia la xarxa de Rodalies i Regionals. A més, s’insta la Generalitat a no modificar cap horari si no es disposa de la informació detallada dels motius del canvi, de les mesures concretes que es duran a terme i d’una data de recuperació dels temps de viatge. Aquest manifest es farà arribar en forma de moció a tots els ajuntaments de Catalunya perquè el puguin subscriure.

Aquest front comú de les administracions catalanes és un pas més en la reclamació perquè l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) compleixi els compromisos d’inversions a Catalunya i en la reclamació perquè l’Estat faci el traspàs total de la xarxa a la Generalitat, tal i com ha reclamat el mateix conseller Rull.

En la seva intervenció, Janet Sanz ha afirmat que l’Ajuntament dóna tot el seu suport a una “reivindicació urgent i necessària per les afectacions inacceptables que estan patint els ciutadans de tot el territori”. “Volem enviar el missatge al Ministeri i Adif que ja n’hi ha prou d’incompliments constants, i des de Barcelona ens posem al costat de la Generalitat i totes les entitats municipalistes que defensen amb contundència i claredat aquestes actuacions urgents”, ha reclamat.

Sanz ha destacat la necessitat de disposar d’un millor sistema ferroviari per tots els municipis. “Necessitem unes Rodalies del segle XXI i no del segle XIX”, ha refermat, i ha exigit que la infraestructura es pugui gestionar des de la proximitat per garantir una millor qualitat de vida de la gent.

No modificar cap horari

El text de la moció insta la Generalitat a no acceptar cap canvi en els horaris de Rodalies que empitjorin els temps de viatge si no es disposa del subministrament, per part de l’Adif, de la informació detallada sobre els motius del canvi, de la inversió concreta que es durà a terme i de la data en què es preveu recuperar el temps del viatge.

També s’insta l’Estat a realitzar “amb caràcter urgent” les inversions per desactivar les limitacions temporals de velocitat (LTV) per garantir “un servei digne” als usuaris, així com a executar les inversions pendents tant al Pla de Rodalies (4.000 milions) com a l’acord d’actuacions prioritàries (306 milions) i als altres fòrums de coordinació i seguiment entre la Generalitat i l’Estat.

Traspàs total del servei

El document també explicita que l’Estat cedeixi tota la infraestructura (vies i estacions) a la Generalitat per completar el traspàs de Rodalies, mitjançant la segregació de la xarxa ferroviària d’interès general de manera que des del Govern es pugui assumir la totalitat de les competències sobre el conjunt del sistema ferroviari de Catalunya.

Tres mesos de terminis

La Generalitat ja ha obert la via judicial amb la presentació d’un requeriment previ a l’Adif on se li reclama que dugui a terme les inversions que han de permetre posar la infraestructura ferroviària en les condicions adequades perquè la Generalitat pugui prestar amb fiabilitat els serveis ferroviaris. Aquest requeriment és el pas previ a la interposició d’un recurs contenciós-administratiu davant de l’Audiència Nacional per inactivitat de l’Administració. L’Adif ha de donar ara compliment a la sol·licitud de la Generalitat en un termini de tres mesos.