Els diputat d’En Comú Podem, Fèlix Alonso, i la diputada d’IU, Eva García Sempere, estan entre els signants de la proposició no de llei del grup confederal que adverteix que entre les 2.246 fosses mapejades oficialment “n’hi ha 250 desaparegudes, algunes per la modificació en trams de carreteres o per haver inhabilitat el seu accés a causa de construccions recents”
IU ha contribuït a impulsar en el si del Grup Parlamentari Confederal d’Unidos Podemos una iniciativa parlamentària per instar el Govern a que a partir de la seva aprovació el Ministeri de Foment “garanteixi la cruïlla d’informació amb els ministeri de Justícia i de Cultura, amb les comunitats autònomes i les administracions locals perquè les dades dels elements relacionats amb Memòria Democràtica i els Drets Humans siguin tinguts en compte durant les tasques de manteniment i conservació de carreteres”.
Aquesta proposició no de llei part d’unes dades oficials preocupants. Segons el mapatge realitzat pel Ministeri de Justícia el 2011 -a partir de la informació aportada per 49 plataformes defensores de la Memòria Democràtica- a tot l’Estat espanyol hi ha un total de 2.246 fosses comunes pertanyents a la Guerra Civil i la dictadura franquista. D’elles, “s’han exhumat en la seva totalitat 437, parcialment 43 i queden per intervenir 1.221. S’han detectat prop de 500 fosses distribuïdes en tot el territori les restes del qual van ser traslladats a la Vall dels Caiguts i hi 250 fosses desaparegudes, algunes d’aquestes últimes per modificació en trams de carreteres o per haver inhabilitat el seu accés a causa de construccions recents”, detalla la iniciativa.
Aquest treball parlamentari, que signen també els diputats del mateix grup confederal Txema Guijarro, Sergio Pascual i Eduardo Maura, persegueix com resa en el seu títol “la incorporació en el Reglament General de Carreteres d’informes i protocols per prevenir possibles intervencions de risc en fosses comunes durant les tasques de manteniment i conservació de la xarxa de carreteres”.
A aquest efecte, detalla en la seva part propositiva que el protocol que s’ha d’afegir al desenvolupament reglamentari corresponent “obligui les actuacions de manteniment i conservació de carreteres a comptar amb un informe previ de coneixement sobre els elements relacionats amb Memòria Democràtica i dels Drets Humans existents a la zona d’actuació”.
De la mateixa manera, especifica que en el cas que ja es doni aquesta circumstància es dissenyi “un pla específic de prevenció de cara a evitar danys a les víctimes derivats de les tasques de manteniment i conservació”, tal com reflecteix l’article 12.2 de la coneguda com a Llei de memòria històrica o Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i s’estableixen mesures en favor dels qui van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura.
La iniciativa parlamentària plasma així les demandes de bona part dels col·lectius i associacions de víctimes i els seus familiars en relació a aquest assumpte. Els diputats i diputades signants destaquen que la localització exacta, investigació i futura exhumació de les restes mortals que encara romanen enterrats “han de ser considerades responsabilitats polítiques de primer ordre”.
Postil·len que “de la correcta gestió i investigació a tots els nivells dependrà el llegat que transmetem a les generacions futures i la reparació, justícia i veritat dels períodes més foscos de la nostra història recent que, sens dubte, tenen un retorn a la societat actual, una bretxa oberta que s’ha de tancar des de la responsabilitat i el bon fer metodològic i polític”.
A nivell pràctic, els parlamentaris i parlamentàries autors de la proposició no de llei apunten que en les tasques de manteniment i conservació de la xarxa de carreteres “s’han de tenir en compte en tot moment els riscos de proximitat a aquestes fosses comunes reflectides al mapa a la web del Ministeri de Justícia que, tot i havent de ser actualitzat, evidencia que coexisteixen zones de carreteres amb fosses comunes a les cunetes o en voltants properes a les vies, susceptibles de rebre tasques de manteniment”.
Consideren que “disposar d’un catàleg ben documentat ajudaria als responsables del manteniment i conservació de carreteres a prevenir i evitar que actuacions per a la cura de les nostres carreteres deteriorin o posin en perill elements de la nostra memòria”.