El Plenari del Consell Municipal dona així llum verda a la connexió, que s’iniciarà pel tram Glòries-Verdaguer, i que contribuirà a un model de una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada

El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat avui l’acord per connectar la xarxa de tramvia per l’avinguda Diagonal. L’expedient, on s’hi inclou la proposta d’acord, ha tirat endavant amb els vots a favor del Govern municipal, ERC, PSC, la CUP-Capgirem, i dels regidors no adscrits Gerard Ardanuy i Joan Josep Puigcorbé. C’s, el Grup Municipal Demòcrata i el PP hi han votat en contra.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha qualificat de molt bona notícia que allò que “fa uns mesos va ser un desacord, avui pugui traduir-se en un gran acord de ciutat, que allò que era un no avui sigui un si” i ha afegit que amb l’aprovació d’avui “tots hi guanyem i la ciutat, Barcelona, també hi guanya”. Sanz ha explicat que avui el que l’Ajuntament de Barcelona decideix i aprova és que vol la connexió del tramvia per la Diagonal i en superfície, un tramvia amb un model de gestió que ha de ser 100% públic i que haurà de ser gestionat també per un operador públic, i que tota inversió pública que es desenvolupi no reverteixi en beneficis privats, juntament amb l’objectiu de fer-ho el més aviat possible.

La tinenta d’alcaldia ha assegurat que amb l’acord el que es fa és “reforçar la ciutat com a capital de la mobilitat europea, pionera i innovadora, reduir la contaminació i salvar vides, fer possible que la gent es mogui de Glòries a Verdaguer en 7 minuts, enllaçar l’Àrea Metropolitana i els principals campus universitaris i zones de recerca de la nostra ciutat, triar l’opció més barata, el mitjà més accessible, i el més ben valorat pels usuaris, triar un model de gestió públic que ens aportarà 64M€ al sistema i reforçar tota la ciutat amb més busos en altres zones”.

Sanz ha afirmat que avui Barcelona decideix fer el tramvia per la Diagonal i desbloquejar la connexió. “Barcelona diu si al tramvia per la Diagonal i per tant diem si a una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada. Una ciutat metropolitana que fa allò que li demanen els veïns i veïnes”, ha reblat.

L’expedient aprovat avui acorda comunicar a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i a la Generalitat que els estudis tècnics realitzats avalen la connexió de la xarxa tramviària per la Diagonal i en superfície, i que l’actuació s’iniciarà pel tram Glòries-Verdaguer. El Plenari Municipal es pronuncia així per primera vegada amb un consens majoritari sobre la unió de la xarxa per aquesta via de Barcelona. D’aquesta manera l’Ajuntament de Barcelona dona compliment a l’acord signat amb la Generalitat de Catalunya l’1 de març del 2016 per la implantació d’una xarxa tramviària unificada.

El text aprovat també comunica a l’ATM i a la Generalitat que en un nou conveni de col•laboració s’establiran els mecanismes de coordinació interadministrativa i de finançament necessaris per garantir el següent:

– Adaptar les tarifes tècniques i evitar l’alteració de l’equilibri de la concessió, de manera que la inversió pública no reverteixi en beneficis privats; així com establir els mecanismes de major presència de l’administració pública en l’operació del servei i, si s’escau, analitzar un rescat o reducció del temps de l’explotació actual. L’ATM iniciarà aquests encàrrecs de forma immediata.

– Establir un calendari vinculant, per la implementació del model de gestió pública de la xarxa tramviària perquè Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sigui la responsable de la gestió i explotació del servei.

– L’Ajuntament de Barcelona presentarà un estudi econòmic de l’impacte que produirà a TMB la supressió i/o modificació de les línies de bus que passen per l’Avinguda Diagonal i que presenti l’esquema de redistribució dels serveis de bus que actualment circulen per aquesta via a la resta de la xarxa; a més de reforçar el servei de busos que circulen per la Diagonal durant el període d’execució de les obres, donant prioritat a la mobilitat a peu i en bicicleta.

– L’Ajuntament de Barcelona presentarà un projecte de renovació urbana i de dinamització comercial de la Diagonal, per implementar en la primera fase del projecte de connexió entre Plaça de les Glòries i Verdaguer

– L’Ajuntament de Barcelona convocarà una Comissió de seguiment del Tramvia, formada pels grups municipals, entitats veïnals i moviments socials, com a òrgan de debat i participació estable del projecte de connexió i model de gestió públic.

El text aprovat avui també preveu comunicar a l’ATM i a la Generalitat, que per la millora de la mobilitat i del transport públic és necessari abordar l’impuls del projecte amb celeritat, amb l’objectiu d’iniciar el procés el més aviat possible.