De la plaça de les Glòries al passeig de Sant Joan en 7 minuts: tres noves parades, un gran intercanviador i més de 18 mil nous passatgers

Aquesta primera fase englobaria prop d’1,8 quilòmetres i suposaria guanyar 18.300 nous usuaris de tramvia

Amb la construcció d’aquesta infraestructura es potenciaria l’actual parada de Glòries per convertir-la en un destacat intercanviador modal i es crearien tres noves parades de tramvia, connectant amb 4 línies de metro i 15 d’autobús

L’Ajuntament de Barcelona aposta per un model de ciutat més sostenible que permeti afrontar el repte de millorar la qualitat de vida de les persones, fent que la ciutat sigui més habitable i més saludable. En aquest sentit, el Govern municipal avança per donar compliment als objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 de fomentar els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta i reduir els moviments en vehicle privat.

Des d’inici de mandat, el Govern municipal ha estat treballant en les tasques tècniques i administratives per fer possible la connexió de les dues xarxes de tramvia de la ciutat, buscant alhora el consens necessari per a fer realitat aquesta infraestructura, que suposaria una millora substancial en l’oferta de transport públic de Barcelona.

En aquest marc, el Govern municipal ha emplaçat als diferents grups municipals a tancar un acord per iniciar ja les obres en aquest mandat, concretament en el tram de la Diagonal comprès entre la plaça de les Glòries i el passeig de Sant Joan.

Es tracta d’un àmbit d’1,8 quilòmetres que se sumarien a l’actual trajecte que ja recorre el Trambesòs. El nou tram d’infraestructura possibilitaria potenciar l’actual parada de Glòries com a intercanviador modal i crear tres noves parades de tramvia amb una gran connectivitat amb altres modes de transport públic. Enllaçarien amb 4 línies de metro i 15 línies d’autobús.

– Glòries (nou intercanviador). Connexions amb: Tramvia (T4, T5 i T6) + Metro (L1) + Bus (H12, 7, 60, 92 i 192).
– Monumental (entre Padilla i Lepant). Connexions amb: Metro (L2) + Bus (V21 i 62).
– Sicília (entre Sicília i Nàpols). Connexions amb: Bus (H10, 50, 51, 19, 33 i 34).
– Verdaguer (entre Bailèn i Girona). Connexions amb: Metro (L4 i L5) + Bus (6, 33, 34, 55).

El trajecte de Glòries al Passeig de Sant Joan es podria fer en només 7 minuts. Es calcula que la construcció d’aquest primer tram permetria passar dels 31.400 usuaris actuals del Trambesòs als 49.700, guanyant 18.300 nous usuaris en dia feiner. Això suposaria un increment del 58% del passatge d’aquesta xarxa tramviària. L’estació més utilitzada seria Glòries, que s’estima que podria passar de les 4.000 entrades de viatgers actuals a les 6.500. Monumental podria registrar fins a 1.450 entrades, Sicília 3.050 i Verdaguer 4.450, que se sumarien a increments en altres estacions ja existents del Trambesòs.

El cost d’aquesta primera fase comportaria una inversió de 75M€, 31M€ en concepte d’urbanització i 44M€ per infraestructura tramviària.

La connexió metropolitana

Avui s’ha celebrat la sisena i última “Comissió d’estudi per a la connectivitat del transport públic a l’avinguda Diagonal entre les places de Francesc Macià i les Glòries” abans de la presentació de les conclusions finals. La comissió s’ha centrat en abordar la connectivitat d’aquesta via des d’una perspectiva metropolitana i en aquest marc s’ha presentat l’informe “La connexió dels tramvies: un projecte d’articulació metropolitana”.

L’informe ressenya que la unió dels dos tramvies actuals (Trambaix i Trambesòs) ja figura en els diferents instruments de planificació vigents i aprovats: el Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2011-2020, el Pla Territorial Metropolità 2010-2026 i el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018. Els estudis del PDI conclouen que la connexió dels dos tramvies és l’actuació en infraestructures de transport amb un major retorn econòmic, social i ambiental de la inversió de totes les previstes en la planificació vigent.

El model de mobilitat metropolitana mostra símptomes d’insostenibilitat amb especial incidència en els desplaçaments intermunicipals, que encara presenten una elevada utilització del vehicle privat, malgrat que aquest va reduint el seu pes. Les dues xarxes de tramvia actuals circulen per municipis metropolitans que tenen una forta relació amb Barcelona com són Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, l’Hospitalet, Badalona i Sant Adrià del Besòs. En total els residents d’aquestes localitats realitzen més de 480 mil desplaçaments diaris de connexió amb Barcelona. Els residents de l’Hospitalet i Badalona són els que més viatges fan cap a la ciutat (210 mil i 107 mil viatges respectivament) seguits de Cornellà, Sant Adrià i Esplugues (44 mil, 36 mil i 32 mil viatges).

En aquest escenari, el tramvia sorgeix com una bona opció per donar servei a aquests municipis: dóna cobertura a gairebé 250 mil persones (residents en un radi de 300 m de les parades) i fins a mig milió de persones viuen a menys de 500 m. d’una parada, repartides al 50% entre la ciutat de Barcelona i la resta de municipis.

Els estudis de demanda indiquen que el projecte de connexió del tramvia a Barcelona duplicaria la demanda actual de les dues xarxes separades i configuraria a l’AMB un nou corredor de transport públic, en termes de viatgers, comparable a una línia de metro.

En el marc de la comissió, el Govern municipal també ha recordat que un total de set municipis metropolitans ja han votat mocions a favor de la unió dels dos tramvies.

Link a l’informe