El grup confederal fa coincidir amb la Setmana Europea de la Mobilitat la presentació d’una bateria de proposicions no de llei al Congrés i el Senat amb l’objectiu d’aconseguir una xarxa ferroviària que respongui realment a les necessitats de la ciutadania

El Grup Parlamentari Confederal d’Unidos Podemos-En Comú Podem-En Marea ha fet coincidir amb la Setmana Europea de la Mobilitat la presentació d’una bateria de proposicions no de llei al Congrés i el Senat amb l’objectiu d’aconseguir una xarxa ferroviària que respongui realment a les necessitats de la ciutadania. Entre les propostes registrades està aconseguir un augment substancial de la inversió en trens de Rodalies i Mitja Distància, a més d’una moratòria per a noves línies d’AVE.

En concret, a la iniciativa parlamentària que signen, entre d’altres, la portaveu parlamentària d’IU, Eva García Sempere, i el diputat d’En Comú Podem i portaveu del grup en la Comissió de Foment, Félix Alonso, després de considerar que ” l’AVE no garanteix el dret a la mobilitat, trenca la cohesió territorial i ha ocasionat la pèrdua de parades en centenars de pobles”, es planteja” aprovar de manera urgent una moratòria en la construcció de noves línies d’Alta Velocitat a Espanya “.

L’alternativa per Unidos Podemos passa per “reorientar la inversió en alta velocitat cap a la modernització de les línies convencionals, convertint el ferrocarril en una alternativa competitiva en temps i cost enfront del transport en carretera”.

Espanya és el segon Estat del món amb més quilòmetres d’alta velocitat, només per darrere de la Xina. No obstant això, una recent investigació publicada per l’Associació de Geògrafs Espanyols apuntava que fins a un 57% del malbaratament de l’Administració central el ocasiona la inversió en línies d’Alta Velocitat. Les estimacions irreals, l’escassa afluència de passatgers i els sobrecostos elevarien el malbaratament econòmic fins als 26.240 milions d’euros.

Per aquest motiu la iniciativa que impulsa el grup confederal proposi també “realitzar de forma immediata una auditoria pública i independent de totes les línies d’Alta Velocitat per depurar la legitimitat de tot el deute, sobrecostos i malbarataments”.

El grup confederal ha registrat també la sol·licitud de compareixença de José Luis Ábalos, ministre de Foment, perquè expliqui a la comissió d’aquest departament les “polítiques de mobilitat” que defensa l’executiu del PSOE.

Unidos Podemos posa sobre la taula un pla d’actuació per a “atendre la màxima demanda de transport en tren per a tots els municipis amb més de 20.000 habitants per a l’any 2030”. Per realitzar-cal impulsar el desenvolupament de diferents eixos transversals ferroviaris: eix atlàntic, eix cantàbric-mediterrani, eix mediterrani, eix andalús i eix de la plata.

A més, les iniciatives registrades aposten per la licitació i adjudicació “amb caràcter urgent” dels estudis informatius que permetin la reobertura de línies tancades durant els últims anys: línia Via de la Plata, línia 102 Burgos-Aranda de Duero-Riaza-Madrid, línia Valladolid-Ariza, línia Segòvia-Medina del Campo, línia Guadix-Baza-Almanzora-Lorca, línia Huelva-Ayamonte-Portugal, línia Alcalá de Guadaíra-Sevilla, línia Sanlúcar de Barrameda-Jerez i línia Reus-Roda.

El grup confederal busca també la licitació amb caràcter urgent dels estudis previs per a un servei de trens de rodalies per al Ponent Almeriense, així com per a la línia Palència-Valladolid-Medina del Campo. Igualment, les iniciatives registrades reclamen també posar en marxa en un termini inferior a sis mesos “l’Ecovía de l’històric traçat del tren d’Arganda”, que permetria connectar el parc del Retiro a Madrid amb Rivas Vaciamadrid i Arganda “mitjançant un itinerari accessible per caminar o anar en bicicleta “.

Una altra de les proposicions no de llei registrades reclama al Govern que faci un pla per impulsar la intermodalitat de la bicicleta i el tren, donada l’escassetat de places per viatjar amb bicicleta, el que “actua com a barrera per a milers de desplaçaments laborals i d’oci que podrien realitzar-se de forma sostenible “.

El diputat d’ECP, Fèlix Alonso, considera que “és hora que repensem el nostre model ferroviari i que assumim que l’Alta Velocitat ha suposat uns sobrecostos i un malbaratament que no es justifica pel que fa a rendibilitat social, sense oblidar el problema de cohesió territorial que ha generat” .

Eva García Sempere, per la seva banda, destaca que s’ha de “revertir l’oblit del que són víctimes molts territoris”. La diputada d’IU per Màlaga posa com a exemple Andalusia, on “hem de potenciar el servei ferroviari en el Ponent Almeriense, així com a la província de Cadis” per, d’aquesta manera “plantejar un model productiu sostenible en allò econòmic, social i medioambiental”.